Rakományrögzítő kiskáté
Mindenki életében előfordulhat, hogy szüksége lesz némi rakományrögzítő ismeretre. Elég, ha költözni készülsz, vagy haza szeretnél szállítani valamilyen komolyabb új szerzeményt, amely meghaladja a “beteszem a csomagtartóba és kész” kategóriát, máris jól jön, ha rendelkezel némi ismerettel arról, hogyan érdemes rögzíteni a komolyabb rakományokat.
Rakományrögzítő alapok
Már a szállítandó holmi elhelyezésénél törekedj arra, hogy a lehető legstabilabb körülményeket teremtsd meg, hiszen komoly problémákat okozhat, ha az autó mozgásával együtt a rakomány is önálló életre kel a raktérben. Tehát a rakomány ne csússzon el, ne boruljon fel, s főleg ne borítsa fel az autót sem. Ehhez fontos a rakomány megfelelő elhelyezése és rögzítése egyaránt.
Az ideális az, ha a rakomány súlypontja a lehető legalacsonyabban van és a raktér, illetve az autó hossztengelyén fekszik, tehát nem húzza el az autót se jobbra, se balra, a tömeg lent és középen összpontosul. A súly eloszlása legyen lehetőség szerint minél egyenletesebben elosztva.
Egy kis fizika
Milyen erőket kell számításba venni, amelyek hatással lehetnek arra, hogy mind a szállítandó holmi, mind az autó és te, a sofőr is épségben beérjenek a célba? Egyrészt számolnod kell az autó mozgásával, s azzal, hogy ennek milyen hatásai lehetnek a rakományodra. Másrészt, figyelembe kell venned a tehetetlenségi erőt.
Gondolj arra például, hogy mi fog történni, ha fékezel, ha elindulsz, ha belehajtasz egy kátyúba, vagy fekvőrendőr keresztezi az utadat! Végül pedig a centrifugális erőt is figyelembe kell venned, hiszen nagy a valószínűsége, hogy kell majd kanyarodnod, de lehet útközben például egy körforgalom is.
Rakományrögzítő módszerek
A rakományok rögzítése többféle módon történhet. Lehet egyrészt alakzáras rögzítés, de ennek értelemszerűen feltétele az arra alkalmas jármű.
A másik lehetőség a rézsútos vagy átlós lekötés alkalmazása.
Végül pedig alkalmazható a méltán népszerű, ha úgy tetszik, egyszerű és nagyszerű keresztirányú, leszorító lekötés. Ezzel a leszorító nyomást növeljük meg olyan mértékben, hogy a rakomány elcsúszás nélkül a helyén marad.
Rakományrögzítő heveder
Rakományrögzítő heveder, spanifer és gurtni? Ezek a kifejezések mind ugyanazt az eszközt takarják, amellyel képesek vagyunk a szállítani kívánt rakományunkat maximális mértékben rögzíteni és elkerülni a rakomány, illetve a jármű sérülését, valamint a személyi sérülést is. A rakományrögzítő hevederek nagy szakítószilárdságú, többrétegű poliészter szalagok, amelyek többféle hosszal és teherbírással rendelkeznek.
Alapelv, hogy inkább biztosítsuk túl magunkat és a rakományunkat, minthogy kellemetlen meglepetések várjanak. A rakományrögzítő hevederek raktéren belül és kívül is alkalmasak a rakomány rögzítésére, és akármilyen szállítmányozás esetén tökéletesen megállják helyüket, legyen szó vízi, légi, vasúti vagy közúti szállításról.
A rakományrögzítő heveder változatai
A teherbíráson és a hosszúságon felül egyrészes és kétrészes rakományrögzítő hevederek közül kell választanunk. Az egyrészes változat egyetlen szalagból áll, amelynek egyik végén nincs semmi, míg a másikon racsnis rögzítőt találunk. A rögzítés az egyrészes rakományrögzítő hevederrel úgy történik, hogy a rakományon keresztül vezetve, végül önmagába, illetve a rögzítőjébe fűzzük vissza a szalagot. Éppen ezért végteleníthető változatnak is nevezik.
A kétrészes rakományrögzítő heveder egy rövidebb és egy hosszabb szalagból tevődik össze. A hosszabb szalagnak egy kampós vagy horgos és egy szabad vége van, a rövidebbnek szintén van egy horgos vége, míg a másik végén racsnis rögzítő van. A két horgot egymásba akasztva, a hosszabb szalagot átvezetve a rakományon, végül a rövidebb szalag racsnijába vezetjük bele.
Ha nem vagy biztos abban, hogy melyiket válaszd, kérj segítséget!