
Polírozó
A polírozó egy olyan sarokcsiszolóhoz hasonló elektromos gép, mely az anyagok felületét simábbá és szebbé varázsolja. Sok esetben autók fényezésének folyamatához használandó eszköz. Egy sarokcsiszoló és egy polírozó közti különbség fordulatszámukban rejlik. Egy sarokcsiszoló fordulatszáma átlagosan 8000 fordulat/perc, ami azt jelenti, hogy percenként 8000 fordulatot képes megtenni. Egy polírozó maximum ennek a fordulatszámnak a felére képes. A polírozó előnye, hogy bár teljesítménye gyengébb, ám az szabályozható. Különbsége még a két eszköznek, hogy más fajta tárcsákkal rendelkeznek, mivel másmilyenek valóak polírozásra és sarokcsiszolásra. Polírozni szivacsos, szövet jellegű tárcsák használatosak valamilyen polírozó pasztával karöltve. A polírozó pasztákból rengeteg féle létezik a piacon, melyekre a későbbiekben fogunk kitérni. Ha még sosem fogtunk a kezünkben polírozó gépet érdemes egy szakember véleményét és segítségét kérni első használat előtt. Kínálatunkban található polírozógépek könnyű kezelést, egyszerű használatot biztosítanak, így komolyabb szakmai tudás birtoklása nélkül is el tudunk bánni velük. Azt azonban fontos tudni, hogy pontosan mit is csinálunk vele valójában, hogy megfelelő minőségű munkát adhassunk ki kezeink közük.
A polírozógép a ráhelyezett polírozókorongnak és a felületére felvitt csiszoló és polírozó pasztáknak köszönhetően végez kifogástalan munkát. Egy megfelelő minőségű polírozáshoz körültekintően kell megválasztanunk a hozzá legalkalmasabb polírozó gépet. Ha rosszul választunk gépet vagy nem elegendő szakmai tudással állunk neki a feladatnak a megmunkált felület nem válik fényessé, fényvisszaverővé és nem tűnnek el róla az apróbb felületi sérülések. Így a több fázisból álló munkafolyamat odafigyelést, megfelelő munkaeszközt és minimális szakmai tudást igényel. A hagyományos elv szerint három lépése van a polírozási folyamatnak, melyhez három különböző erősségű szivacs és polírozó használatos. A durva szemcsés szivacs durva, mély karcokhoz, a közepes szemcsés közepes mélységű karcokra, a legfinomabb szivacs pedig seprű karcokra és hologramokra való. A polírozás első lépése során durvább anyagokkal megmunkáljuk a felületet, majd azt egyre finomabb csiszolóra cseréljük. Ez azért rendkívül fontos, mert az első fázis során az szeretnénk elérni, hogy a különböző felületi egyenletlenségek, bemélyedések eltűnjenek és kapjon a megmunkált anyag egy alapot a későbbi munkához. Azonban ilyenkor maradhatnak egyirányú karcolásnyomok, ám ezek annyira aprók, hogy mire végig megyünk a folyamaton azok szabad szemmel nem is lesznek láthatóak. Hibátlan felület csak és kizárólag a sorrend betartásával és fokozott óvatosság mellett érhető el. Vannak azonban olyan paszták, melyekkel elegendő két lépcsőben átpolírozni a gépjárművet. Ezen szabályrendszer és a lépések betartásának köszönhetően szinte minden tárgy felülete tökéletesen simára polírozható. A YATO YT-82903 akkumulátoros polírozógép csomagja tartalmaz három különböző keménységű csiszolókorongot, mely biztosítja a teljes polírozási folyamathoz szükséges keménységű korongokat.
Az egyes polírozandó anyagokkal azonban más és más bánásmódot kell alkalmazni. Az alumínium felületek az oxidációs folyamat miatt idővel fénytelenné válnak, azonban a felület finomsága megmarad. Így például ezt ennek megfelelően kell megmunkálni. Egy alumínium felület polírozásakor a felületvédelemre és a felület tisztán tartására kellő figyelmet kell fordítani, hogy ne okozza a polírozás az alumínium felület korrodálódását. Az egyed felületek polírozásához különböző szemcseméretű csiszolóanyagot kell használni. Emellett olyan paszták használatára is szükség van, melyek koptató tulajdonsággal rendelkeznek. A megfelelő paszta kiválasztásához a szemcseméretet és a korong méretét is kell figyelembe venni. A YATO YT-82200 hálózati polírozójának korong átmérője 150 milliméter. Leggyakrabban bőr, vászon, filc, báránybőr és pamut polírozó korongokkal találkozni vásárlás során, melyekből polírozásra a vászonból és a bőrből készültek a legalkalmasabbak. Pasztákból szilikon és wax menteset válasszunk, ugyanis a wax segít feltölteni a nagyon apró karcokat. Polírozás alatt a kerületi sebességet kell figyelembe venni a korong forgási sebessége helyett, nem a szokásos percenkénti fordulatszámot. Az egyes korongok kerületi sebessége eltér a polírozókorong anyagától függően. Így tehát míg egy hagyományos polírozókorong kerületi sebessége 2286 méter/perc, addig ez filc korong esetében1120 méter/perc sebességű. A Li-ion akkumulátoros YATO YT-82903 polírozógép kétfokozatú kapcsolójának köszönhetően 0 és 2800 közötti fordulat/perc, illetve 0 és 8300 fordulat/perc közötti sebességre is képes.
A polírozáshoz megfelelő időjárási viszonyok szükségesek. Ha túl forró vagy túl hűvös a hőmérséklet, akkor ne álljunk neki a munkának. Emellett a szél is kerülendő polírozás alatt, ugyanis a megmunkálandó felület tele mehet apró homokkal, porral vagy más karistoló hatású anyagokkal szél hatására. A polírozó anyagot csak arra a területre érdemes felvinni, ahol éppen dolgozunk. Körülbelül 30 x 30-as területenként haladva kell dolgozni körülbelül 800 rpm fordulatszámon. Érdemes apró köröket leírni a polírozógéppel és így patkókat formázva haladni szépen a felületen. A polírozót orron járatva előre-hátra és bal-jobb irányú mozgásokkal is érdemes használni minden egyes kis területen. A jó munkához idő kell szólás közmondás egy polírozási munkára kifejezetten igaz, nem szabad elsietni, elkapkodni mivel egy rendkívül aprólékos tevékenység a polírozás. Egy személygépjármú átpolírozásához nagyátlagban 30 óra szükséges.
A mai piacon rotációs polírozók, excenteres polírozók és kényszerhajtásos polírozók lelhetőek fel. A rotációs vagy más néven hagyományos normál forgós változat első polírozónak megfelelő választás lehet. Egyszerű, egytengelyes forgásra képes mely hatékony, karcmentes polírozást tesz lehetővé. A normál forgós polírozók kinézete leginkább hasonlít a sarokcsiszolóhoz. Tanácsos autó polírozás során először egy próbadarabon kipróbálni a gépet, mielőtt élesben nekiállunk a munkának. Egyes esetekben kezdhetjük az autó polírozását egy finomabb, fényező koronggal mely során belejövünk a mozdulatokba és szép lassan áttérhetünk a csiszolásra. Egyes esetekben kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy elkerüljük a hologramok megjelenését. Autó polírozásnál a gép helytelen tartásának következményeként jelenhet meg, vagy ha túl sokáig polírozzuk egy helyen a felületet. A rotációs polírozókhoz ajánlatos gömbölyített élű polírkorongokat használni. Az excenteres, vagy más néven DA polírozók sokkal összetettebb, hatékonyabb és profibb eszközöknek számítanak. Kinézetük kissé hasonlít egy rotációs polírozóhoz. Két irányú oszcilláló mozgásuknak köszönhetően egyenletesebb eredmény érhető el velük, így elkerülve a hologramos felületet. Működésük során a tengely forgó mozgásba kezd, ám a gépezet hátlapja nem mozog a csapágynak köszönhetően. A centripetális erő miatt a korong forgó mozgásba kezd, az excentrikus mozgáson felül. Túl nagy nyomás esetén leáll a gépezet forgó mozgása. Azonban a szivacs remegése nem áll le ilyenkor. A leállás csökkenti a csiszolás mértékét és meggátolja, hogy a felhalmozódó hő következtében a lakkréteg megégjen. Ha a korong esetlegesen beakad ugyanez a folyamat játszódik le. A munkavégzés ezen polírozókkal nehezebbnek mondható, így megköveteli a szakmai hozzáértést egy excenteres polírozó kezelése. Egy direkthajtásos vagy kényszerhajtásos polírozó excenteres és orbitális mozgást végez egyszerre. Összetett mozgásának köszönhetően rendkívül sima, karcmentes felületeket lehet kapni használatával. Mivel a rotációs gép erejét és az excenteres gép finomságát is örökölte, így a vele való munkát rendkívül óvatosan kell végezni, különben a felület károsodásának veszélye fennáll. Mozgása során a polírszivacs erőltetett, kettős mozgást végez. Azonban nem áll le, ha túl magas lesz a súrlódási hőmérséklet, így a lakk akár le is szakadhat a megmunkálandó felületről vagy szétszakadhat a szivacs. Egy direkthajtásos polírozógép kezelését ezért szakemberek számára ajánljuk, akik megfelelő tudással, szakmai tapasztalattal és türelemmel rendelkeznek egy ilyen szerszámgép kezeléséhez. Az, hogy számunkra melyik a megfelelőbb választás egyéni kompetenciáktól függ. Miután eldőlt, hogy melyik típusra szeretnénk beruházni meg kell nézni a polírozógép súlyát. Egy tömörebb, géppel precíz, tökéletes munkát nehezebb kivitelezni, mivel gyorsan elfáradhat a kezelő keze. Emellett nagyobb gép nagyobb hangot ad ki, melynek nem csak ránk, hanem környezetünkre is egészségkárosító hatása lehet.
Kínálatunkban megbízható és strapabíró YATO polírozók közül akkumulátoros és hálózati adapteres változatúak is megtalálhatóak. Kínálatunkban szereplő YATO akkumulátoros polírozógép változatok Lítium-ionos akkumulátorral rendlekeznek, így ugyanolyan teljesítményt tudnak nyújtani, mint a YATO hálózati változatai. A döntést kényelmi szempontból érdemes átgondolni. Egy hálózati típus esetében a zsinór egyes esetekben útban lehet, ezzel szemben az akkumulátoros kevésbé helyhez kötött. Azonban az akkumulátoros polírozók súlyban kicsit nagyobbak, mint hálózati adapteres társaik. A YATO YT-82200 hálózati polírozójának kábelhossza 5 méter, mely hosszának köszönhetően nagyobb mozgási szabadságot biztosít használat közben. Kínálatunkban elérhető akkumulátorral és töltővel kapható polírozó és akkumulátor + töltő nélküli is. Ennek köszönhetően mindenki attól függően döntheti el, hogy melyiket választja, hogy van-e már YATO gépéhez akkumulátora és töltője vagy most van az ideje beszereznie egyet.