
Rakományrögzítő
Egy szállításnak vagy szállítmányozásnak elengedhetetlen feltétele, hogy a rakomány biztonságosan legyen kirögzítve. Amennyiben ez nincs megfelelően kivitelezve úgy az akár balesetveszélyes is lehet, valamint a biztonságos rögzítéssel elkerülhető, hogy a szállítás során kár keletkezzen a szállítás alatt álló tárgyban. Hiszen a szállításnál a legfőbb szempont mindig az, hogy a rakomány épségben érkezzen meg sérülések nélkül. Ezeken felül a nem megfelelő rögzítés egy ellenőrzés alkalmával akár még bizonyos büntetésekkel is járhat. A veszélyforrások elkerülésének érdekében, a rakományrögzítéshez ideális választásnak bizonyul a spaniferek használata.
A megfelelő spanifer kiválasztása viszont sajnos még nem elegendő ahhoz, hogy a rakomány teljes mértékben védve legyen egy szállítás folyamán. Fontos tudni, hogy a spanifereket hogyan kell használni, alkalmazni. A spanifer vagy rakományrögzítő heveder egy speciálisan kivitelezett rögzítő eszköz, ami többrétegű műanyag szalagokból áll. Ez teszi lehetővé, hogy a teherbírása igencsak hatalmas. A rakományrögzítő hevederek készülhetnek polipropilénből, poliamidból vagy poliészterből is. Ezek mind más és más ellenállóképességet eredményeznek. A nedves környezetben való használathoz a legjobbak a polipropilénből készült típusok, de ezeket lúgos vagy savas kémhatású anyagok rögzítéséhez és szállításához nem annyira ajánlják. A poliészter anyagú gurtni kevésbé alkalmas a nedves környezetben való használathoz, mivel abban a környezetben veszíthet a teherbírásából, de kiváló lehet abban a környezetben, ahol savas vegyianyagok is vannak. A poliamid típusú spaniferek a poliészterhez hasonlóan nedves környezetben kevésbé hasznosak, viszont a lúgos környezethez ez a típus a megfelelő választás. Minden spanifer egyformának tűnhet, de ha jobban megnézzük, akkor még is különböznek egymástól. A különbség az anyagtípuson kívül lehet még a méret. Általában az következő méretekben kaphatóak, 25, 35, 50, valamint 75 milliméter szélességű. Ezenfelül pedig még a fontos eltérések közé tartozik a spanifer teherbírása is, amit a hevederen fekete párhuzamos varrások jelölnek. A 3 csík jelölésből arra lehet következtetni, hogy a heveder teherbírása 3 tonna, 5 csík esetén pedig 5 tonna. A spaniferek darabszáma egy rakomány rögzítés során mindig különböző, ez attól függ, hogy a rögzíteni kívánt elem milyen súlyú, méretű, vagy akár, hogy milyen rögzítési mód lesz alkalmazva a szállítás során, valamint, hogy milyen a teherbírása a rögzítési pontoknak. Két fajta rögzítési módot különböztethetünk meg. Az egyik a közvetlen rögzítés, ami szállítás során felmerülő erőhatások következtében megengedi a rakomány kis tartományú elmozdulását, a másik pedig a súrlódásos rögzítés. Ebben az esetben fentről lefelé függőlegesen egy leszorító erőt alkalmazva kerül rögzítésre a szállítandó elem. Ezeket az eszközöket nem szabad sem összekötni sem összecsomózni, csak az összekötő elemekkel szabad alkalmazni. A rakomány rögzítés menete a következő. A rögzítéskor a végelemeket be kell akasztani a jármű erre kialakított helyére. Ezután a szabad végét át kell bújtatni a feszítőszerkezet nyílásán és a racsni segítségével pedig meg kell ezt feszíteni. Miután a megfeszítés megtörtént a kart alaphelyzetbe kell helyezni. Amennyiben több heveder használata szükséges az adott rakományhoz, úgy ezeket célszerű ellentétesen alkalmazni a nagyobb leszorító erő elérésének érdekében. A lekötési szög is egy fontos szempont a rögzítéskor. Ahhoz, hogy a rögzítés biztonságosnak legyen mondható, a hevedert érdemes meredeken lekötni.
Az egyrészes (végteleníthető) változat egy szalagból áll, amelynek egyik végén a racsnis rögzítő található, a másik vége pedig üres, szabad, így a rakományon körbe húzva önmagába visszafűzve történik meg a végtelenítés és a racsni kézzel való meghúzása után a rakomány rögzítésre kerül.
A kétrészes változat két részből áll, egy hosszabb szalagból és egy rövidebb szalagból. A hosszabb szalag egyik végén egy kampó található, a másik vége pedig szabad. A rövidebb szalag egyik végén szintúgy egy kampó van, míg a másik vége kapta meg a racsnis rögzítő egységet. Így a két szalag kampós végét megakasztva, a hosszú szalagot a rakományon átvéve és befűzve a rövidebb szalag racsnijába, a rakomány megfeszítésre és ezáltal rögzítésre kerülhet.
Mindkét változat használható raktéren belül és raktéren kívül is. Egyaránt használják közúti, vasúti, vízi, vagy légi szállítás területein is.
Nyomatékosan felhívnám a figyelmét mindenkinek arra a tényre, hogy ez a termék járművek vontatására, daruzásra, emelésre, nem javallott. Ugyanis a szalag teherbírása kifeszített lapos állapotára értendő. Vontatásnál a kötés pontjain a szalag gyűrődik, és a gyűrődések pontjain nem várható el a szalagtól ugyanaz a teherbírás.